Chopper a Cruiser

banner

Motocykle Harley-Davidson kojarzą się na ogół z dużymi, masywnymi turystycznymi maszynami oraz właśnie z chopperami. Słowo „chopper” pochodzi od angielskiego terminu „to chop”, który z kolei oznacza „rąbać”, „siekać” i dotyczy podobno czynności wykonywanych najczęściej w rzeźni. Nie warto chyba roztrząsać się teraz nad tym, jaki sens ma to słowo w odniesieniu do przerobionych motocykli.Gdyby jednak potraktować jego znaczenie dosłownie, można by przyjąć, że chodzi o odjęcie (odrąbanie?) od motocykla zbędnych elementów. Idea choppera narodziła się w Stanach Zjednoczonych. Jej początki sięgają przełomu lat 40. i 50. Motocykliści chcący modyfikować swoje maszyny nie mieli wówczas dostępu do praktycznie żadnych części lub mechanizmów służących podrasowaniu motocykla. Oczywiście, części takie istniały. ale dostęp do nich mieli jedynie kierowcy maszyn wyścigowych, które i tak nie uzyskiwały homologacji do jazdy po drogach publicznych. W takiej sytuacji jedynym i skutecznym rozwiązaniem było obniżenie masy motocykla, aby w ten sposób efektywniej wykorzystać standardową moc silnika. Ówczesne Harleye w większości konstruowane były jako długodystansowce. Posiadały zatem pojemny zbiornik paliwa, pokaźne podłogi dla nóg, duże, komfortowe siodła, potężne głębokie błotniki, często także szyby i obszerne sakwy. Zdemontowanie tych wszystkich elementów w dużym stopniu odchudzało motocykl. Oryginalne siodło zastępowano znacznie mniejszym. Przednie masywne koło z balonową oponą zamieniano na lżejsze z cieńszym ogumieniem. Zmniejszało to opory toczenia. W tej sytuacji fabryczna, rozłożysta kierownica nie była już potrzebna. Do smukłej sylwetki motocykla pasowała teraz węższa. Pojawiła się także tendencja do montowania mniejszego zbiornika paliwa. Układ wydechowy pozbawiany był tłumików. Tak zmodyfikowane motocykle przyjęło się określać mianem chopperów. Jak już wspomniałem, powstawały one na bazie ciężkich amerykańskich krążowników. Angielskie motocykle w przeciwieństwie do nich cechowała nowocześniejsza technika. Były dzięki temu lekkie, szybkie i zwrotne i w związku z tym nie prowokowały do poważniejszych przeróbek. Z kolei Japończycy jeszcze wtedy na dobre nie wkroczyli na rynek amerykański ze swymi jednośladami. Obecnie choppery budowane są na bazie rozmaitych marek motocykli (a nawet motorowerów). Jednak duże grono osób za wzór choppera uznaje tego budowanego na podzespołach Harleya, szczególnie z wykorzystaniem silnika Panhead. Poza tym do napędu chętnie wykorzystywane są silniki Evolution, a także np. Shovelhead i Flathaed. Przedstawiony wcześniej opis przekształcania ciężkiego Harleya w choppera jest obecnie mniej aktualny. Myślę też, że pierwsze choppery nie były tak do końca chopperami w dzisiejszym tego słowa znaczeniu.

GoldWing_2015_09

Przykład turystycznego cruisera – Honda Goldwing o pojemności silnika 1800ccm

Big Dog Wolf

Przykład rasowego choppera – Harley Davidson Big Dog o pojemności 1690ccm